Dosukoi-Tap

中川裕太, 塚本昂太, 鈴木美紀, 田中章太
Y. Nakagawa, K. Tsukamoto, M. Suzuki, S. Tanaka
2012.9 ~

バーチャル紙相撲"Dosukoi-Tap"は, フォースセンシング機能付きタッチパッドに対するインタラクションを通して日本で古くから親しまれてきた紙相撲をバーチャルに再現した対戦ゲームである. プレイヤーは紙相撲の台座に見立てたタッチパッドを指でタップすることで, 実際の紙相撲と同じような感覚で仮想の力士を操作することができる. 紙製の力士だとバランスを崩して倒れやすく, また互いにうまく押し合わないという紙相撲の問題点はバーチャルゲーム化することで解決された. 台座を叩くというシンプルかつ直感的な操作はそのままに, Dosukoi-Tapでは以下のスライドジェスチャを追加することでゲーム性を高めている:

  • Tsuppari: 指を奥側にスライドさせることで相手を強く押す突っ張りを再現する.
  • Harai: 指を手前にスライドさせることで相手の突っ張りを避ける払いを再現する.

We have developed a virtual paper sumo game, “Dosukoi-Tap”, a Japanese traditional game using paper figures. A player taps on his/her ownside of the sumo ring board. He/she lets his/her own wrestler rush and fight with its opponent. Our system simulates the feature of actual paper sumo and has solved some of the problems of actual one by employing multi-finger tracking and pressure-sensitive device. In addition to the rules of actual paper sumo, the following original gesture operations are incorporated to heat up the game:

  • Tsuppari: an offence action to push strongly.
  • Harai: a defense action to avoid a Tsuppari.

発表

  • Y. Nakagawa, K. Tsukamoto, Y. Kono. Dosukoi-Tap: The Virtual Paper Sumo Game, ACE2013 (10th International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology), Enschede, the Netherlands, Nov. 2013

コンテスト

  • Y. Nakagawa, M. Suzuki, S.Tanaka, K. Tsukamoto. Virtual Paper Sumo Game, UIST2012 Student Contest, Boston, USA, Oct. 2012

受賞

  • UIST2012 Student Contest Most Creative Award 1st Place

展示

  • K.G.Month ヒューマン・システム・インタラクションのアート&デザイン(グランフロント大阪ナレッジキャピタルThe Lab.3F "VisLab OSAKA"ブース, 2013/9/8~14)
  • ナレッジキャピタルアワードver.0 アジア学生クリエイティブEX(大阪市中央公会堂, 2012/12/13)